Na začátku nového školního roku jsem se obrátil na ředitele školy Mgr. Mariana Janka s nápadem provést ve třídě malý pokus s vermikompostérem. Škola se v minulosti prezentovala jako ekologická, tak jsem se rozhodl přijít s dalším námětem. Kompostér jsem se rozhodl využívat v rámci environmentální výchovy. Moje aktivita se setkala u vedení školy s pochopením a do třídy jsme dostali na začátku listopadu od pana ředitele nejen vermikompostér firmy Plastia, ale o 2 dny později i násadu žížal. Pokus s kompostováním a přírodním zpracováním je pro žáky poznáním, které umožňuje dětem získávat přímé zkušenosti z přírody. Po sestavení domácího kompostéru, který je trvale umístěn ve třídě, jsme kalifornským žížalám zašli do parku pro listí, které slouží jako podklad dalšímu biomateriálu. A pak už žáci začali z domova nosit po menším množství odkrojky zeleniny a ovoce, čajové sáčky, zbytky kávové sedliny, rozdrcené skořápky, suché pečivo. Žížaly dostaly ale také papírovou lepenku a suché části květin ze třídy. Cílem zpracování bioodpadu je nejen vytvoření skvělého hnojiva a žížalího čaje, ale také pozorování žížal, které zůstávají jinak dětem skryté v půdě a dále i pozorování změn zpracovávaného bioodpadu. Žížalám se daří, což vidíme při pravidelném pozorování kroužkovců při prohrabávání materiálu.
Mgr. Jan Skalický