Vážení rodiče a milí žáci,
dovolte mi, abych se jako ředitel vyjádřil k distanční výuce na naší škole. Období pandemie je složité pro nás všechny. Chtěl bych reagovat na některé kritické ohlasy, které problematiku distanční výuky vidí pouze ze svého úhlu pohledu.
Během jarního školního lockdownu nebyla distanční výuka zanesena do školského zákona, vše tedy záviselo na konkrétních materiálních i finančních podmínkách té či oné školy, včetně pracovitosti, pragmatičnosti, kreativity i efektivity pedagogického sboru a jeho vedení. Jsem rád, že se již tenkrát řada učitelů úspěšně zhostila online hodin se svými žáky v rámci komunikační platformy Google Meet. Vše probíhalo za pochodu, včetně vzdělávání jednotlivých pedagogů.
Proč jsme se již v té době rovnou nezaměřili na nejfrekventovanější komunikační platformu Microsoft Teams (MS Teams)? Vše je závislé na finančních podmínkách a téměř stotisícová licence byla nad naše rozpočtové možnosti. Tu nám pak umožnila slibovaná dotace z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR (MŠMT), kterou jsme oficiálně obdrželi až 14. října, stejně jako peníze na nákup notebooků. Na základě kusých informací z MŠMT a Odboru školství Krajského úřadu Královéhradeckého kraje jsme během září vyhlásili výběrové řízení ve zrychleném režimu. Podklady z něj jsme předali Radě města TnO a teprve po jejím souhlasném stanovisku jsme mohli vystavit závaznou objednávku.
Vedle toho jsme řešili změnu firmy pro správu počítačové sítě a její nevyhovující, doslova havarijní stav. Chci touto cestou poděkovat Radě města TnO, která zareagovala velmi pružně a nenechala nás finančně v úzkých.
Bohužel, všechny ZŠ v ČR obdržely dvacetitisícovou dotaci na jednoho pedagoga, ale najednou uspokojit takové množství zájemců z pohledu výroby, skladových zásob či distribuce je téměř nemožné. Původně slíbený termín, datovaný ke konci října, byl, ne naší vinou, odsunut na později.
Teprve 25. 9. jsme z MŠMT dostali do datové schránky Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem. To muselo být co nejrychleji schváleno pedagogickou i školskou radou (nově ustanovenou s platností od 1. 10.) a následně zaneseno do školního řádu. V něm je mimo jiné uvedeno, že komunikační platformy školy jsou MS Teams a Google Meet. Nikdo nevznesl ani jednu připomínku a vše bylo jednomyslně schváleno. Školní řád je závazná „ústava“, kterou se musí povinně řídit všichni žáci, zaměstnanci i ředitel školy.
Po nečekaném a velmi rychlém uzavření všech ZŠ od 14. října začala u některých rodičů stoupat nervozita ohledně distanční výuky. Na základě různých televizních reportáží na zakázku vnímá veřejnost distanční výuku pouze jako online výuku v přímém přenosu. Je třeba si uvědomit, že online výuka je pouze jednou z jejích forem. Do distanční výuky však můžeme zařadit i samostatné domácí úkoly, seminární práce, projekty či prezentace na zadané téma.
Původně plánovaný návrat žáků se 2. listopadu bohužel nekonal. V tento den také začalo školení pedagogů na MS Teams. Bylo zcela na jejich svobodném rozhodnutí, jakou platformu si pro práci s žáky vyberou. Zděšení v řadách rodičů, že je v tom neskutečný chaos, bylo podle mého mínění zcela zbytečné. Děti jsou v používání těchto technologií mnohdy zběhlejší než my dospělí. Je to jako s cizími jazyky, čím dříve začnou, tím přirozeněji se je naučí. Navíc v dlouhodobé vizi školství se předpokládá, že i nadále bude kladen důraz na počítačovou gramotnost, která by měla být v dnešní moderní době naprostou samozřejmostí.
Také nás trápí, že někteří žáci nemají potřebnou techniku pro distanční výuku, proto těmto jednotlivcům zapůjčujeme tablety. Nic víc jim bohužel nejsme v tuto chvíli schopni poskytnout.
Každopádně ani sebelepší distanční výuka nikdy plnohodnotně nenahradí prezenční výuku. Nedostatečný sociální kontakt, rušivé elementy ze strany žáků či technické problémy některých zúčastněných mohou tento typ výuky ještě více „zdevalvovat“.
Jako škola se snažíme všem vytvořit takové podmínky, abychom toto nelehké období se ctí překonali. V tomto směru je naše svědomí čisté. Samozřejmě se nikdo nikdy nezavděčí všem. Snažil jsem se co nejobjektivněji popsat stav distanční výuky na naší škole. Individuální pohled či zpětnou vazbu již nechávám na Vás.
Mgr. Marian Janko – ředitel ZŠ